Doplatek na bydlení pomáhá hradit náklady spojené s bydlením. Pokud někomu po zaplacení odůvodněných nákladů na bydlení nezbývá na živobytí, pomůže mu stát prostřednictvím doplatku na bydlení. Ten je vedle příspěvku na živobytí a mimořádné okamžité pomoci jednou z dávek pomoci v hmotné nouzi. S pokrytím výdajů na bydlení primárně pomáhá příspěvek na bydlení, který však stát přiznává pouze lidem žijícím v nájmu, vlastním či družstevním bytě. Doplatek na bydlení se zpravidla týká lidí žijících v ubytovnách.
Doplatek na bydlení 2018
Doplatek na bydlení 2018 zajímá mnoho lidí. Výše doplatku se vypočítá na základě vašich příjmů a odůvodněných nákladů na bydlení. Těmi jsou nájemné (maximálně v lokálně obvyklé výši, kterou určuje úřad práce), respektive obdobné náklady, pokud chcete dávku pobírat na pokrytí nákladů ve vlastním či družstevním bytě, stavbě určené k rekreaci nebo zařízení sociálních služeb. Dalšími odůvodněnými náklady na bydlení jsou nezbytné výdaje na energie a úhrady spojené s užíváním bytu (svoz odpadu, osvětlení společných prostor a další). Pro každý rok stanoví stát pro výpočet doplatku na bydlení tvz. normativní náklady, které určuje jako průměrné celkové náklady na bydlení podle velikosti obce a počtu členů domácnosti. Do normativních nákladů se počítá nájemné a ceny služeb a energií.
Příspěvek na bydlení
Stát tímto příspěvkem pomáhá rodinám či jednotlivcům v případě, že jejich čistá mzda nestačí na pokrytí nákladů spojených s bydlením. Do celkového příjmu se započítá příjem všech osob s trvalým bydlištěm v daném bytě. Nárok na příspěvek na bydlení vzniká tehdy, kdy náklady na bydlení žadatele o příspěvek přesahují 30% (v Praze 35%) celkových příjmů. Zároveň se hledí na to, zda je tato hodnota nižší než náklady na bydlení, které stanoví zákon. Těmto nákladům se říká normativní náklady.
Co se počítá do nákladů na bydlení
Tyto náklady jsou přesně určené pro nájemní byt a byt v osobním vlastnictví. V případě nájemního bytu se do nákladů řadí nájemné a náklady v souvislosti s užíváním bytu, tedy energie, vodné, stočné, náklady na odpady a vytápění. V případě bytu družstevního či v osobním vlastnictví jsou to náklady na energie, vodné, stočné, náklady na odpady a vytápění.
Uvedené náklady se dokládají za uplynulé 3 měsíce, příspěvek je tedy vyplácen čtvrtletně.